6 etapów uczenia się Tai Chi

6 etapów uczenia się Tai Chi
tłumaczenie artykułu Mistrza Chen Zhonghua opublikowanego na stronie http://practicalmethod.com/2013/02/6-stages-of-learning-tai-chi/

1. Obserwowanie: patrz i zapamiętuj

  • W czasie obserwowania nie powtarzaj (nie kopiuj) ruchów. Jeśli będziesz kopiował ruchy w trakcie patrzenia, twój mózg połączy to co widzisz, z tym co jesteś w stanie na tym etapie skopiować. To może dać fałszywe wrażenie że zrozumiałeś dany ruch. W ten sposób powstają złe nawyki.
  • Skup się na tym czy widziałeś wyraźnie. Oglądaj wielokrotnie – możesz zmieniać punkt obserwacji (kąt widzenia).
  • Nie analizuj, nie oceniaj jakości ruchu. Na tym etapie to nie ma znaczenia.

2. Słuchanie: słuchaj i zapamiętuj

  • Skup się na tym czy słyszałeś wyraźnie. Jeśli nie, poproś nauczyciela aby powtórzył.
  • Nie oceniaj tego co usłyszysz. Na tym etapie nie ma znaczenia czy zgadzasz się z nauczycielem, czy nie.
  • Nie słuchaj i nie ćwicz w tym samym czasie.
  • Jeśli pojawiają się nowe słowa i pojęcia, po prostu zanotuj je w swoim umyśle.

3. Pytanie: proś nauczyciela aby powtórzył

  • Nie pytaj „dlaczego”. Odpowiedzi na pytania „dlaczego” są zbyt trudne na tym etapie, mają zły wpływ na postępy w nauce.

4. Ćwiczenie: użyj ciała, aby powtarzać (kopiować) to, co widziałeś i słyszałeś

  • Zdolność widzenia i słyszenia, jest darem „Boga”, co znaczy, że nie jesteś w tym gorszy od kogokolwiek. Możesz ufać swoim umiejętnościom w tych dwóch obszarach. Jednak zdolność do kopiowania ruchów zależy od doświadczeń życiowych. Każdy ma inną zdolność do kopiowania . W tym obszarze nie możesz sobie ufać.
  • Jeśli ktoś powie że twoja forma jest inna niż forma twojego nauczyciela, nie szukaj wymówek. Wysłuchaj tego. To nie jest tak, że on źle widzi. Pamiętaj że zdolność obserwacji to dar „Boga” i każdy potrafi dostrzec, że twoja forma jest inna od formy twojego nauczyciela. To nie wymaga specjalnych umiejętności.
  • Sprawdzaj to co ćwiczysz. Nagrywaj się. Używaj lustra. Poproś kogoś by zobaczył jak ćwiczysz.
  • Kiedy ćwiczysz, nie opieraj się na tym, co czujesz. Twoje odczucia nie są wiarygodne.

5. Doświadczanie: użyj ćwiczeń „pchających dłoni”, poczuj, czy twoje działania są prawidłowe

  • Nie używaj „pchających dłoni” jako testu wygranej czy przegranej.
  • Celem eksperymentowania jest przekonanie się czy działania (ruchy) wyćwiczone w czasie indywidualnej praktyki będzie można utrzymać (powtórzyć) w czasie ćwiczeń „pchających dłoni”. Dla większości z nas, bez względu na to, w jaki sposób i ile ćwiczymy, nasze działania (ruchy) w „pchających dłoniach” są inne niż w formach. Mistrzostwo polega na umiejętności trenowania i zastosowania tego treningu.

6. Synteza: ucz się całego systemu opierając się na powyższych pięciu wytycznych

  • Zwykle trzeba 10 lat aby można zsyntetyzować to wszystko, czego się nauczyłeś. Jeśli spróbujesz syntezy wcześniej, będziesz tracić czas!
  • Ten etap jest połączeniem tego czego się nauczyłeś. Jeśli nie byłeś w stanie przejść przez pierwszych 5 etapów nauki to nie ma dla Ciebie szóstego.